Főoldal » Szakcikkek » Felhasználóbarát honlapkészítés szakcikkek » A weboldalak 7 legnagyobb problémája

A weboldalak 7 legnagyobb problémája

Tungler Andrea | 2010-05-23 14:00

Semmi sem riasztja jobban a honlap látogatóit, mint egy olyan probléma, melyre nem találnak azonnal megoldást. Az ilyen gyakran előforduló hibákat könnyen és gyorsan ki lehet javítani, és így a látogatók is szívesebben térnek vissza az oldalra.

1. Miért kell regisztrálni egy ingyenes szolgáltatásra?

Ha a látogató ingyenes tartalom vagy információ reményében érkezik meg a weboldalra, akkor a regisztrációs űrlap láttán általában rémülten zárja be a honlapot. A legtöbb internetező számára a személyes adatok megadása nem tartozik hozzá az ingyenesség fogalmához.
Megoldás: A regisztrációs űrlap teljes eltávolítása, vagy ne legyen kötelező a kitöltése (a név és az e-mail cím megadása). Ha a látogatók már megismerték az oldal tartalmát és annak értékét, akkor várhatóan vissza is térnek.

2. Miért kell kétszer megadni az e-mail címet?

Az ismétlés sok embernek büntetés. Ez a hiba számos weboldalon fordul elő, és kijavítására gyakran kísérletet sem tesznek – pedig többen emiatt hagyják félbe az oldalon végzett tevékenységüket.
Megoldás: A kétszeri begépelés helyett legyen elég az egy! Célszerű inkább utolsó lépésként a regisztrációs adatokat egyben megmutatni, itt nagyobb betűtípussal kiemelni az e-mail címet, melyet kipipálva erősíthet meg a felhasználó.

3. Miért van ilyen sok szöveg az oldalon?

A felhasználók általában célirányosan böngésznek, az oldalra pillantva rögtön a feladathoz szükséges következő lépést keresik. Ha az oldalon - különösen az első lapokon, amikor a látogató még nehezen ismeri ki magát - túl sok szöveg van, akkor a felhasználók hamar elvesztik a türelmüket, és mivel a feladat túl sok munkát kíván, ezért inkább elnavigálnak onnan.
Megoldás: Profi szövegíró alkalmazása, vagy könyörtelen vágás és szerkesztés, a felesleges részek eltávolítása. Ahol lehetséges, érdemes felsorolást kialakítani, így a szöveg tömörebb lesz, és az oldal könnyebben eléri célját.

4. Bonyolult az oldal szerkezete – miért van ilyen sok ikon és adat?

Ha az oldalon túl sok a választási lehetőség, rengeteg a gomb és az ikon, akkor a felhasználók elvesznek a lehetőségek között és elkattintanak. Néhány weboldal annyira túlzsúfolt hivatkozásokkal, gombokkal és bannerekkel, hogy a látogatónak hosszú, küzdelmes munkájába kerül megtalálni azt, amit keres. Ebben az az igazán érdekes, hogy a weboldal üzemeltetője és tervezője ezt a rengeteg információt segítségképpen, a felhasználók munkájának megkönnyítésére teszi fel a honlapra. De elvárható-e egy átlagos internetezőtől, hogy ismerje az összes ikont vagy hosszú szövegeken rágja át magát?
Megoldás: Tudatosítsuk magunkban, hogy ki a legfontosabb és leggyakoribb látogatónk, miért jön el a weboldalra, mi az a lényegi információ, amire neki szüksége van. Legyenek ezek a fő választási lehetőségek, és a részletes információt tároljuk aloldalakon. Ne legyen minden a főoldalon!

5. Mit jelent ez a rengeteg szakszó és rövidítés?

Ha el akarjuk kergetni látogatóinkat, akkor pakoljuk tele a weboldalt szakszavakkal és rövidítésekkel – biztos a siker.
Megoldás: Érdemes a honlap tartalmát átolvastatni egy olyan személlyel, aki nem ért a szakmánkhoz. Jelöljön meg minden olyan kifejezést, amit nem ismer, ezeket pedig egyszerű magyar kifejezésekre cserélje. Amennyiben néhány szakszóra vagy rövidítésre mégis szükség van, akkor a weboldalon jól láthatóan szerepeljen ezekre a magyarázat is.

6. Nincs ajánlat

Minden weboldalon kell hogy legyen egy egyértelmű ajánlatnak. Kell valami, amit tehet a látogató: vásárolhat egy terméket vagy szolgáltatást, feliratkozhat a hírlevélre, véleményezhet valamit, letölthet egy tanulmányt, telefonálhat további információért, kérhet tanácsadást; vagy bármilyen módon cselekedhet.

7. Nincs Call-To-Action (cselekvésre késztetés)

Ha van is ajánlat, de nincs cselekvésre késztetés, a látogatói reagálások zöme kárba vész.
Az ajánlat kínál valamit, ami a látogatónak előnyére válhat. A cselekvésre késztetés az a pont, amikor a látogatót az érdeklődés állapotából kimozdítjuk és ténylegesen cselekvésre szólítjuk fel.
Pl.: Hívja fel, vegye meg, tegye kosárba, töltse le, klikkeljen rá, stb. Olvasson bővebben a cselekvésre felszólító eszközökről itt.

Háttérproblémák/ A hibák oka

A legtöbb weboldalon megtalálható ezen hibák valamelyike. Ennek oka lehet egy korábbi weboldal sémájának másolása, vagy - más honlapok alapján - a weboldal tulajdonosának meggyőződése arról, hogy ez a szokás, ez jól néz ki. Így vagy úgy, ezen hibák akadályai lesznek a felhasználóbarát kialakításnak. Szerencsére könnyen és hatékonyan eltávolíthatóak és így tovább fejleszthető a honlap.

Könyvjelzők & megosztás:

|

További szakcikkek



Iratkozzon fel hírlevelünkre

Minden hónap első keddjén megjelenő hirlevelünkkel segítünk honlapja használhatóságának és hatékonyságának növelésében.

© 2004-2009 Marketing4u Bt.
Ajánlatkérés | Bemutatkozás
Honlapkészítés referenciáink
Honlap elemzés és tesztelés | Egyedi tartalomkezelő rendszer