Főoldal » Szakcikkek » Felhasználóbarát honlapkészítés szakcikkek » Látógatók irányítása a weboldalon

Látógatók irányítása a weboldalon

Tungler Andrea | 2009-05-15 22:00

Képzeljük el, ahogy vezetés közben egy útlezárás miatt a terelőút narancssárga jelzéseit vagyunk kénytelenek követni. Ismeretlen úton járunk, de a jelzések alapján mégis magabiztosan haladunk előre, megbízva az utat mutató nyilakban.

Majd az egyik körforgalomban egyszer csak elfogynak az útjelző táblák. Balra forduljunk? Vagy esetleg jobbra? Elvesztünk, és két választási lehetőségünk van: visszafordulva egy másik, ismert utat találni, vagy vakon vezetni tovább, reménykedve, hogy végül célhoz érünk.

A honlapok, tartalmuktól függetlenül, nagyon hasonlóak, így a látogatóknak is ösztönösen kell megtalálniuk a helyes útvonalat. Túlságosan gyakran fordul az elő, hogy a belső oldalakon a weboldal irányjelzői megváltoznak vagy eltűnnek.

A weboldalak egyik legfontosabb kérdéséhez érkeztünk. A látogatók, ha elveszve érzik magukat, egyszerűen elhagyják az oldalt, ezért célszerű inkább folyamatosan és egyértelműen vezetni őket.

1. Oldal főcímek

A weboldal minden egyes oldalának legyen főcíme, amely röviden és pontosan jelzi az adott oldal tartalmát. A főoldal címe természetesen kapcsolódjon a menüsorhoz vagy a vonatkozó hivatkozáshoz.

A látogatók irányításához a főcím ez egyik kulcs, innen tájékozódhatnak az oldal tartalmáról. A jó főcím tulajdonságai:

  • betűmérete legalább két ponttal nagyobb, mint az oldalszövegé
  • színe a szövegtől vagy a háttértől jól elüt
  • alatta és felette nagy fehér terület van

 

2. Útjelző morzsák

Habár az útjelző morzsák használata korábban csak a fejlettebb weboldalakra volt jellemző, napjaink felmérései azt bizonyítják, hogy a böngészés elfogadott és elismert segédeszközei lettek. Az útjelző morzsák általában az oldal főcíme, fejléce alatt találhatóak. Az internetezők ezekkel a hivatkozásokkal tudják követni a weboldalon megtett utat.

Például: Főoldal> Tárgy> Kategória> Adott oldal

Az útjelző morzsák használatának előnyei:

  • megmutatják a látogatóknak, hogy éppen hol járnak (különösen fontos azok számára, akik nem a főoldalon kezdték el az oldalt böngészni)
  • segít a weboldal szerkezetének és rendszerének megismerésében
  • megmutatja, hogy a böngésző hogyan jutott el az adott oldalra
  • lehetővé teszi, hogy a látogató egy kattintással több lépést ugorjon át

Az útjelző morzsáknak nem a felhasználó által bejárt útvonalat, hanem a weboldal valós szerkezetét kell mutatniuk.

3. Elsődleges navigáció

Egyértelműnek tűnhet, de fontos megismételni: a látogatók irányítására a legfontosabb eszköz a jól alkalmazott elsődleges navigáció. Az aranyszabályok:

  • félreérhetetlenül, eltérő, erősen elütő háttérszínnel kell kiemelni a navigációs elemeket. A szöveg színének megváltoztatása itt nem elegendő
  • a navigációs elemek neve egyezzen meg a hivatkozott oldal címével

 

4. Másodlagos navigáció

Valószínűleg ez is sokak számára egyértelmű, de ismét csak fontos elismételni: ahogy az elsődleges navigáció a weblap egyes elemeihez vezeti a látogatót, úgy a másodlagos navigációs elemek segítségével jutnak el az egyes oldalakhoz. A jó tájékozódáshoz a fenti alapelveket kell itt is betartani, különösen a kiemelés terén.

5. Hivatkozások

A hivatkozások egyértelműen jelezzék, hogy hova vezetnek. Szövegük legyen egyértelmű, hogy a weboldal használóinak ne kelljen találgatniuk, mi lehet az egyes menüpontok mögött.

A hivatkozások megjelenítésének fontos szabályai:

  • a felhasználók szívesebben kattintanak olyan hivatkozásra, melynek sejtik a célját. A mindenütt használt „Kattints ide!” szöveget minden esetben kerülni kell!
  • mint minden használható navigációs elemnél, a hivatkozás szövegének itt is meg egyeznie a céloldal címével
  • Változtassa meg a már meglátogatott linkek színét

 

6. Oldalszerkezet

Ismét a következetesség a lényeg: ez a kulcsa a hatékony oldalszerkezetnek, mely minden esetben segíti a látogatókat a tájékozódásban.

Az oldalszerkezet tervezésekor a következőkre érdemes figyelni:

  • az oldal ne legyen zsúfolt – a felhasználók megszokták a hagyományos, háromoszlopos weblapszerkezetet (navigáció balra, fő tartalom középen és egy oszlop jobbra), így az oldal betöltése közben is ez alapján keresik az információkat
  • a legfontosabb elemek mindig ugyanazon a helyen jelenjenek meg – ha minden oldalon következetesen ugyanott helyezkednek el bizonyos elemek, akkor a felhasználók ezt könnyen megtanulják, és hamarabb tudják elvégezni a kitűzött feladatokat

 

7. Folyamatjelző sáv

A folyamatjelző sáv jelzi, hogy a felhasználó a vásárlás, foglalás, vagy letöltés folyamatában éppen hol tart. A folyamatjelző ismérvei:

  • legyen könnyen megtalálható (nagyméretű, ábrákkal jelzett, fehér területtel körbevett)
  • a nyelvezete legyen egyszerű
  • a felhasználó aktuális helyzete legyen kiemelve, míg a többi lépés legyen szürke
  • külalakra is tűnjön folyamatjelzőnek (számok használatával lehet könnyen elérni)

 

8. Oldalcím

Az oldalcím a böngésző címsorában jelenik meg. Az oldalcím legyen összhangban a főcímekkel, valamint:

  • legyen rövid és tömör: a kevesebb itt is több; minél tömörebb a szöveg, annál könnyebb elolvasni és megérteni
  • a fontos dolgok legyenek első helyen – a felhasználók böngészés közben gyakran csak az első pár szót olvassák el
  • szövegkörnyezet nélkül is értelmezhető legyen – a felhasználók az oldalcímet látják az előzmények között (előre és hátra nyilak alatt), a feladatsávon és a kedvenceknél is, így fontos, hogy a szöveg a weboldal többi része nélkül is érthető legyen

A jó oldalcím előnyei:

  • a felhasználók a weblap böngészése közben tudnak tájékozódni
  • a weboldalról rövid és könnyen érthető cím jelenik meg a kedvencek között
  • a keresők a legnagyobb hangsúlyt az oldalcímre fektetik, így az általában tartalmazza a kulcsszavakat

 

9. Honlaptérkép

A honlaptérkép minden weboldal számára lényeges, de különösen elengedhetetlen a sok oldalból álló weblapok számára. A szerkezet megmutatásával ad áttekintő képet a honlapról.

A felhasználók, ha böngészés közben vagy keresés után nem találnak meg bizonyos információkat a honlapon, akkor mintegy utolsó lehetőségként a honlaptérképet nézik át. Ezért a jó honlaptérkép egyszerűen áttekinthető, tömör és pontosan tükrözi a weblap szerkezetét.

10. Szlogen

A szlogen helye a logo alatt van: itt lehet leírni, hogy a honlap mivel foglalkozik. Legyen:

  • jól értelmezhető és világos
  • egyszerű és informatív (itt kerüljük a reklámszöveget)
  • maximum 4-8 szóból áll

Az internetezők egy-egy weboldalon csak igen rövid időt töltenek – „körbenéznek”, hogy van-e számukra érdekes dolog. Ha a szlogen tömör és velős, akkor a látogatók könnyen felismerik és megértik a weboldal lényegét és célját, így tudják, hogy mire számíthatnak a böngészés során.

Állandóság és következetesség

A felhasználók irányításában az egyik legfontosabb dolog a következetesség. Ez az oldalcímek, főcímek, hivatkozások, útjelző morzsák, navigációs elemek közötti állandóságot jelenti. Például, a kezdőoldal főcíme legyen azonos a kapcsolódó navigációs elemmel, mint ahogy az útjelző morzsák elnevezése is meg kell egyezzen az oldalak elnevezésével.

A felhasználót ez a következetesség segíti abban, hogy a weblap különböző részeit felismerje. Megerősíti, hogy jó helyen jár. Az állandóság a hatékony tájékozódás alapköve.



Könyvjelzők & megosztás:

|

További szakcikkek



Iratkozzon fel hírlevelünkre

Minden hónap első keddjén megjelenő hirlevelünkkel segítünk honlapja használhatóságának és hatékonyságának növelésében.

© 2004-2009 Marketing4u Bt.
Ajánlatkérés | Bemutatkozás
Honlapkészítés referenciáink
Honlap elemzés és tesztelés | Egyedi tartalomkezelő rendszer